lördag 17 april 2010

duktig matte!

Att det är dom korta, effektiva passen som ger resultat har jag verkligen fått erfara nu. Så skönt att få ett kvitto på det så fort - det gör det roligare att fortsätta så.

Två dagar i rad har jag nu tagit en 20-minuters promenad till UBK kört 2x5-6 repetitioner på hopp - engagerat mig 100% i leken och Aston har en helt annan attityd till hoppet och hoppar med blicken framåt hela tiden. Jag har också blivit bättre på att kasta rätt...:-)

Han leker med en helt annan energi och tar ansvar för sin uppgift - kan man bli lycklig för mindre???

Jag har tagit paus och sen kört några repetitioner på gungan, slarvade med kriterierna och glömde bestämma mig för vad jag tränade igår...men idag bestämde jag att det var bara kontaktfältet jag skulle belöna upp med godis. Han tappade intensitet i leken då men det gör inget han blev påmind om 2 av 2 på och gjorde det superbra!

Har tränat själva utan störning vilket också gör det lättare för både honom och mig att göra rätt. Ska lägga tid på ensamträning och fokus nu - vänta lite med störningar tills han mognat mer.

Duktig hund - nöjd matte! Duktig matte - nöjd hund! Duktig matte - duktig hund!


9 kommentarer:

  1. :D... ni är så duktiga så :D
    kramar om igen :D

    SvaraRadera
  2. Tessan, Chippen och Oj.17 april 2010 kl. 07:43

    Wiiii ni är så duktiga! Skönt att ha så nära till brukshundklubben, synd bara att den inte är av det bättre slaget...
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Härligt!
    Så duktiga ni är :-)

    SvaraRadera
  4. Hej Maria, äntligen lyckades jag komma in, vad kul att läsa om Er....Qnut har f.n "ludd" i öronen ibland, så han har lite svårt att höra vad jag säger...men jag ska väl tvätta bort det snart! Vi tränar på lite smått..ska börja kurs för Kats nästa vecka, det ska bli kul, vi ska oxå gå klickerkurs! Nytt och spännande.
    Skulle vara kul att träffas, hör gärna av dig när du är i krokarna! Kanske stämmer så alla ungtupparna kan träffas!
    Kram från Marianne,Allis, Lea och Qnut

    SvaraRadera
  5. Åh, ja Marianne - det skulle va så kul att träffas igen. Så roligt att går kurs - Kats är ju superduktig och klickerkurs jättekul! Jag är ledig en hel del i maj, jag boka in en dag - vardag eller helg och komma upp till er :-) vi hörs på mailen.

    SvaraRadera
  6. Det är så roligt att läsa här, nästan som att gå lite kurs:)Ni är så duktiga. Tack för hälsning i gästbok/dagbok men vad är det för skoj som händer i Norrköping???

    SvaraRadera
  7. Men Ingrid!!! Det är ju Årets Tollarspecial som går i Kolmården, Norrköping!!!!! Det tänker du väl inte missa??????

    SvaraRadera
  8. ha ha ha, Kolmården är Kolmården!!! Inte tänker väl jag på Norrköping då...(fniss)

    ps Då ses vi nog i NORRKÖPING!!

    SvaraRadera
  9. tänkte väl det... :-D

    SvaraRadera