måndag 5 april 2010

energi, attityd och tajming

Idag tog det oss ca fem minuter att bara ta oss från bilen till träningsladan...det är så laddat för Aston där så han blir helt tokig och hetsig. Jag har bestämt mig för att vi ska gå in med rätt energi och attityd- inget pip, hets eller kasta sig i kopplet. Som sagt efter ca fem minuter hade han förstått att det inte lönade sig att hetsa, vi gick in satte oss lugnt - jag åt äpple Aston fick godis i massor. Tessan och Oj satt i andra änden och åt godis lugnt och sansat. Konstig träning men så bra!

Efter en stund kändes Aston samlad och jag tog fram leksak och ett hopphinder och jisses va han va tänd MEN fokuserad. Tittade inte ens åt Oj, och han gjorde jättefina repetitioner på hoppet. När jag slutade att klicka och tajmade kastet av leksaken rätt så tittade han inte alls bakåt efter mig eller leksaken! Jättenöjd!

När det var Ojs tur att träna fick Aston stanna kvar inne och vi tränade sitt, ligg, stå, nosduttar och omvänt lockande. Vilken energi han hade i övningarna och bra fokus.
Sen var han trött för när vi gick för att träna på däcket så vimsade han och hoppade ramen fler gånger än däcket och två gånger kunde han inte hålla sig från att sticka till Oj. Men det är när han blir trött och har tid för att tänka - när han blir osäker på vad han ska göra som han går ur arbete.

Avslutade med gungan där han satte alla kontaktfält och till och med från mitten av gungan utan att jag höll emot - tjong ner med gungan och stå på kontaktfältet!!!! Wow!!! Duktiga hund!!!!

Är nöjd med dagens träning men ett tag trodde jag att jag skulle behöva åka hem efter att bara ha tagit oss in i ladan. Men han hittade rätt attityd och det är jag glad för. Det finns hopp om mitt monster och jag ser att när han väl fokuserar och får ut den där energin på rätt saker så är han såååå bra!!!

4 kommentarer:

  1. Tessan, Chippen och Oj5 april 2010 kl. 06:35

    Du är så duktig Maria som orkar vänta tills Aston har rätt attityd, det kommer du ha igen i det långa loppet! Det rådet ingen tvekan om att ni kommer bli så himla bra. Kram på er!

    SvaraRadera
  2. Tjenixen! E ni här ute på nätet nu oxå! Hittade hit via Malins sida.

    Å vad skoj att träna agility! Eddan har gått genom en tunnel en gång men vi har ju ett år på oss innan den planerade debuten :-)

    Kramisar från oss

    P.S. Tessan - du får väl skaffa blog så man får se lite bilder på Oj om inte annat ;-)

    SvaraRadera
  3. Va kul Elle att du också har en ny stjärna på gång! Är det en aussi också eller? Då är vi ju ute samtidigt och plockar pinnar i ettan och tvåan nästa år!!! Kuuuul!

    SvaraRadera
  4. Nej, valde en "fuskvovve" denna gång, d.v.s. en BC ;-)

    Ja, va skoj vi ska ha nästa vår!

    SvaraRadera