torsdag 15 april 2010

Kvalitet - kvantitet

Tänk dig att det bästa du vet är att springa en mil och du måste sluta efter hundra meter och snöra av dig skorna och åka hem.
Tänk dig att det bästa du vet är att spela fotboll och du värmer upp och går in på plan och gör en schysst passning och sen måste gå av och åka hem.

Det är så det känns att "bara" ha en unghund att träna när man älskar att träna hund och när man som jag har ett uppdämt träningsbehov eftersom jag äntligen har tid att träna så mycket jag vill.

Jag är fullt medveten om att Aston får träna både för långa pass och på för många saker samtidigt. Jag följer väldigt sällan min plan där jag planerat för två-tre saker jag ska träna på utan det blir alltid en eller två grejer till "för det är så himla kul och det går ju så bra". Då hamnar jag ju alltid i läget där det helt plötsligt inte går bra längre för att Aston är för trött.

Malin påminde mig om det här idag och nu måste jag verkligen skärpa mig!!! Jag tror att nyckeln till hans stress och hets ligger här också.

Någon nämnde en till hund...hmm låter som en trevlig tanke...

Men framförallt måste jag nu fokusera på några få saker, korta pass och vara noga med kriterierna. Jag vill ju nå mina mål, eller hur?!!!


5 kommentarer:

  1. Jamen det är ju ursvårt. Jag tycker oftast att jag tränar för lite, framför allt för sällan, men det är väl då det är lätt att ta i för mycket. Och göra allt på en gång... Men jag skall försöka påminna dig om du påminner mig! :-)

    SvaraRadera
  2. Tessan, Chippen och Oj.15 april 2010 kl. 20:30

    Tror att vi får påminna varandra allihop!
    Snacka om att jag kör långa pass med min lilla kille som iof inte ser trött ut. Men det är han ju säkert och inlärningsmässigt lär han sig nog inte mer på ett långtpass snarare tvärtom som Malin sa...
    Men jag kan iaf ta med mig Chippen och träna honom oxå.

    SvaraRadera
  3. Jag blir lätt lika dan. Känns som om man antingen tränar för sällan o för lite, eller så tar man igen de o tränar allt på samma gång.. Ställ en äggklocka eller skriv ner antal repetitioner du tänkt göra och håll dig till det! Funkar skitbra :D

    SvaraRadera
  4. Äggklocka låter som en bra ide! Och ett rejält straff för mig (INTE hunden) om jag inte håller mig till planen...typ träningsförbud i en vecka...haha!

    SvaraRadera
  5. Tessan, Chippen och Oj.16 april 2010 kl. 03:54

    Men Maria då går det ut över hunden iaf!
    Kaffe/sötsaks förbud kanske???;-)

    SvaraRadera